NIEUWS

Uit: Het Financieele Dagblad 9 januari 2003 - Auteur Catrien Seite
Verder kijken dan het vaste patroon
Een bezoek aan een oude schoolvriend in Tanzania zette bij financieel communicatie adviseur Rob Boogaard een proces in werking dat uitmondde in sponsorwerving voor een kindertehuis in Afrika. "Ik wil meer zin geven aan mijn leven".
Een kranteninterview met Atty Roos-Hammer en Rob Boogaard. O.a. over de Kilimanjaro beklimming die de laatste in januari 2003 ondernam ten bate van Stichting Sibusiso.

Uit: FEM/DeWeek april 2000 - Auteur Peter Hendriks
Meester in jaarverslagen
Voor Rob Boogaard (39) zitten er grote professionele voordelen aan het beheren van een eigen portefeuille: "Als zelfstandig adviseur help ik bedrijven zich zo goed mogelijk te presenteren via hun jaarverslag. Een bedrijf als Hunter Douglas doe ik al tien jaar, maar ook Bever Holding en Twentsche Kabel zitten in mijn klantenbestand. Verder begeleid ik de jaarverslagen van jonge bedrijven met beursaspiraties. Om dat werk goed te doen moet je eigenlijk wel beleggen. Je communiceert met een jaarverslag direct of indirect met de beleggers. Zelf beleggen geeft je inzicht in hoe aandeelhouders denken en voelen." Voor Boogaard zitten er nog andere voordelen aan zijn beleggingen. Naast zijn gewone pensioenvoorziening is zijn portefeuille een appeltje voor de dorst. Zijn portefeuille heeft dertig fondsen waardoor Boogaard kieskeuriger met opdrachten om kan springen.


Uit: VPRA Journaal augustus 1999
Financiële communicatie moet cultuurelement van de onderneming zijn
Tot de recentere aanwinsten van onze vereniging behoort het bureau Boogaard Communications Consultancy (BCC), aangevoerd door drs. Rob O. Boogaard. Gaarne laat de redactie de leden met dit bureau kennis maken, onder de plechtige belofte aan andere recente toetreders dat ook zij in het Journaal voor het voetlicht zullen worden gebracht.

BCC is gespecialiseerd in corporate en financiële communicatie. Voor deze disciplines wordt het hele instrumentarium bespeeld, van het maken van communicatiebeleidsplannen tot het verzorgen van emissieprospectie, persberichten en perscontacten.

Oprichter Rob Boogaard, afgestudeerd in de discipline bedrijfskunde, is vier jaar financieel redacteur van de Telegraaf geweest. Voordat hij in 1992 de stap naar zelfstandigheid zette was Boogaard enkele jaren consultant bij een gerenommeerd adviesbureau voor corporate en financiële communicatie, de specialismen die zijn eigen adviesbureau nu kenmerken. Ook enige vaste medewerkster, Marleen Westerling-van der Heide, heeft een financiële achtergrond. Zij was enkele jaren plaatsvervangend hoofd PR bij de Amsterdamse Effectenbeurs en daarna onder meer werkzaam voor een adviesbureau voor financiële public relations.

Rob Boogaard is weliswaar een man van de praktijk, maar levert graag een bijdrage aan de theorievorming van het vak. Hij heeft een aantal vakbladartikelen op zijn naam staan en is initiatiefnemer en eindredacteur van het boek Financiële communicatie Een strategisch managementinstrument vanuit de praktijk benaderd, uitgegeven bij Stenfert Kroese Leiden (ISBN 90-207-2179-8).

Uit: PR&Voorlichting februari 1993 special - Auteur: Rob Boogaard
Financiële communicatie: Vakgebied voor schaap met 5 poten
De communicatie van een onderneming met de kapitaalmarkt wint in Nederland in sneltreinvaart aan belang. In een samenleving die steeds complexer wordt, ziet de onderneming zich geconfronteerd met nieuwe (internationale) concurrentieverhoudingen.

De strategie moet steeds afgestemd zijn op de gewijzigde omstandigheden en dat moet worden gecommuniceerd naar de kapitaalverschaffers. Deze zullen slechts op basis van begrip en vertrouwen in de strategie voor langere tijd vermogen aan de onderneming ter beschikking stellen. Juist in een periode van (economische) teruggang is het kweken van vertrouwen bij de financiële doelgroepen van vitaal belang. De corporate communications-manager vervult daarbij een spilfunctie.