FINANCIËLE COMMUNICATIE

Dit boek is bedoeld om de relatief jonge discipline financiële communicatie op een concrete wijze onder de aandacht van de lezer te brengen. Diverse specialisten - ieder met zijn specifieke invalshoek - maken dit boek tot een standaardwerk, en daarmee tot een "must", voor iedereen die zich met financiële communicatie bezighoudt, of te maken krijgt.

Hierbij dient niet alleen gedacht te worden aan de directie of de Raad van Bestuur van een (beursgenoteerde) onderneming, maar ook aan de communicatiemanager, of de recentelijk steeds meer ingezette investor relations manager. Buiten deze doelgroepen is het met name ook geschikt voor de beleggingsanalist, of de financieel journalist, die zijn gedachten verder wil bepalen.

Ten slotte zou dit boek in feite verplichte literatuur dienen te zijn voor iedereen die communicatiewetenschappen studeert, of zich in communicatie specialiseert. Financiële communicatie kan eenvoudig niet los worden gezien van overige communicatieve inspanningen. Het draagt steeds sterker bij aan het corporate imago van de onderneming. Rob Boogaard heeft het initiatief voor dit boek genomen, het concept ontwikkeld en de eindredactie gevoerd. Het speelt duidelijk in op de trends in communicatief Nederland.

Uit: Financiële communicatie. Een strategisch management instrument vanuit de praktijk benaderd.

Ten geleide

Voor u ligt het boek Financiële communicatie: een strategisch managementinstrument vanuit de praktijk benaderd.

Financiële communicatie is in Nederland, in tegenstelling tot de Angelsaksische landen, een relatief jonge discipline. In een snel veranderende samenleving is, naast andere vormen van communicatie, het actief communiceren van de onderneming met de financiële doelgroepen van essentieel belang. Het openen c.q. het openhouden van de toegang tot de kapitaalmarkt, zodat kan worden beschikt over aantrekkelijk geprijsd vermogen, is immers een van de voorwaarden voor een organisatie om te kunnen overleven.

Internationalisering en liberalisering van kapitaalmarkten, fusies, overnemingen en desinvesteringen, een toenemende wet- en regelgeving, de grotere mondigheid van aandeelhouders en kritische financieel-economische pers zijn slechts enkele factoren die een gestructureerd (financieel) communicatiebeleid van een onderneming noodzakelijk maken. Alleen dan zal de (particuliere) belegger voldoende vertrouwen kunnen hebben om, eventueel op continue basis, vermogen aan de onderneming ter beschikking stellen.

De ambitie om Amsterdam als financieel centrum in het integrerende Europa te positioneren en te versterken wordt door het Nederlandse bedrijfsleven sterk ondersteund. Een goed functionerende kapitaalmarkt is daarbij absolute voorwaarde. Hiervoor zijn optimale informatievoorziening en actieve communicatie van cruciaal belang. Het is verheugend dat Nederland wat financiële communicatie betreft aansluiting zoekt bij de ontwikkelingen in continentaal Europa.

De auteurs van dit boek zijn allen specialisten, ieder met zijn specifieke invalshoek. Door de verschillende bijdragen wordt in feite het totale gebied van de financiële communicatie bestreken. Met deze bundel wordt zodoende een enigszins abstract en relatief nieuw fenomeen op een concrete wijze onder de aandacht van de lezer gebracht. Ik vertrouw erop dat dit boek daardoor in een duidelijke behoefte voorziet en zal bijdragen aan de verdere ontwikkeling van dit interessante vakgebied.

Mr. F. Hoogendijk, Voorzitter van de Stichting Amsterdam Financial Centre











































Financiële communicatie:
Een strategisch management instrument vanuit de praktijk benaderd.
Door: Drs. R.O. Boogaard
Uitgever: Stenfert Kroese
ISBN: 90-207-2179-8